|PemFolow Kelip-Kelip|

Tuesday, August 25, 2009

hikayat 4 - Sesi Tawaf Bazar

***************************************************

Semalam pegi Bazar Ramadhan kat Seksyen 7.. Hari ke 3 beb, memang la meriah. Macam2 la ade orang jual makanan, takkan jual mercun lak.. Aku tak jumpe la lagi.

Jadi, berjalan la kami bertiga mentawaf Bazar tersebut sebanyak 3 kali, bahana Cik 301 tak tau nak melantak juadah ape. Beliau kene berbuka dalam kelas,jadi beliau cakap nak makan yang ringan2 je dulu. Sebaliknya, aku dan rakan serumah a.k.a Tim, dah pun membeli juadah. Kami beli lauk je, nasik masak kat umah. Hahaha...Bajet sikit.


***************************************************


RAGAM ORANG MENJUAL.


Berbalik kepada ragam2 orang yang berniaga, MasyaAllah...memang macam2 ragam. Same banyak dengan yang diorang dok jual tu. Kueh ape korang nak,roti ape korang nak, mee ape korang nak. Tapi hakikat di sini ,aku tau takleh nak di bandingkan dengan bazar2 yang besar dan mendapat tempat di hati pengunjung di sekitar bandar besar lain. Tapi bagi orang yang mengantok di sorong bantal cam aku ni, orang ajak pegi, pegi je lah...Hehehe..



PENJUAL 1 :

".. Ye dik, Assalamualaikum, nak ape sayang..? Lauk ade, nasi ade.. Meh sini dik, jangan malu ye sayang.."

Dengan manis mulut akak tu berceloteh. Tak penat ke..? Aku yang tengok pun penat. Tapi yang menjadi aku tak sampai hati nak membeli kat gerai beliau, perkataan SAYANG mmg tak lepas. Abes sume orang di sayang nye. Aduh, lemah aku tengok akak ni, baik sungguh budi pekerti nye dalam menarik pelanggan. Memang ramai orang yang menyinggah gerai beliau, sama ada nak beli, atau nak tengok lauk malah nak dengar ape yang akak tu bakal bualkan dengan pembeli [aku la tu yg nk dengar tu..hahah..].

Kendian pulak, aku pun mengambil keputusan untuk membeli di gerai akak tu, tapi setelah meluahkan rasa kalbu aku kat Cik 301 ngn Tim. Diorang tanye dengan pelik, "..ko kenapa Ain..?. Aku cakap ".. aku terharu betol dengar akak ni bercakap,jadi aku pun nak beli la kat sini..". Cik 301 yang masih nanar dalam memilih juadah, hanya tersenyum di ikuti rakan rumah aku, Tim.

"..Okey dik, ini saje ye? Nasi die tak nak ye? Ehee,tunggu kejap ye,okeh dah siap ikat dah..Nah,akak jual ye dik, datang lagi ye, Assalamualaikum.."

Aku jawab salam tau,tapi dalam hati je..


psst: dengor2 la jugak akak tu bcerita bagai ngn orang,die datang dari PJ,menjual kt shah alam ni. Ish, murah rezeki akak ye..

PENJUAL 2:

Gerai Roti John. Aku memang suke roti john. Tapi kene cari orang yang betul buat and sedap. Agak susah di situ, sbb takkan nak tanye orang jual tu pulak kan, "..Sedap tak roti john abg jual ni..". Memang makan penampor sedas dua la aku rase. Jadi aku pun memilih Gerai Roti John Special kowt, aku rase la sebab menu die sume nye spesel. Tade yang bese pun. Roti John Special Cendawan, Special Ayam, Special Cheese dan ade lagi aku lupe da. Aku dan Tim sepakat nak beli yang special Cheese. Cambest je.

Dalam sedang menunggu giliran tu, aku dengar jugak abg tu berceloteh sambil memasak roti dan john, eh, bukan..roti dan telur.

"..Haa,mai abg,mai kakak, mai adik mai rasa saya punya roti john, special suma special, haa....roti dara bang, roti john dara.."

Aku sentap..!?! Dah pulak,.,.,. Roti Dara..?? Ngee...Aku sengih je dekat Tim ngn Cik 301. Hahahaha...Diorang memahami maksud senyuman suging ku.. Hahaha..



psst : Ade jugak orang yang mintak basic je,tanak special. Tetap di layan.. Pelanggan tu, kang lari pelanggan..hehehe...

PENJUAL 3 :

Kes ini agak sadis. Kesian rakan serumah aku. Beliau berhajat nak membeli kuih Tepung Pelita. Tau tak tepung pelita cane..? Kepada yang tak tau, nanti korang pegi bazar,carik la ye. Hik hik.. Jadi, beliau pun jumpa la sebuah gerai ni, menjual tepung pelita. Penjual nya agak muda, baru abes SPM mungkin. Aku rase la. Tak pun, skolah lagi. Takpe la, abaikan itu. Lalu Tim pun mengambil satu bekas [polysterin yang di potong jadik 2] dan membayar harga Tepung Pelita tersebut, RM2 bersamaan 5 ketul.

Kemudian kami pun mengerjakan tawaf untuk melengkapkan ibadah di Bazar tersebut. Tiba2 Tim sentap. Di gerai hadapan beliau..

"Tepung Pelita. RM2 = 6.."

Tim pun tarik tangan aku dan Cik 301 untuk blah dari kawanan gerai tepung pelita tersebut. Cik 301 cuma tersenyum. "..Tim, pasni kite jangan lalu kat sini lagi ye. Kesian Tim.." kataku kepada beliau.

psst : penjual muda itu agak sombong..tak mesra alam lansung..huhuh..


***********************************************


Setelah lengkap tawaf pertama, namun Cik 301 masih belom membeli juadah beliau,hanya 2 ketul kepak ayam madu yang terkontang kanting di tangan kiri beliau. Aku mula risau,die yang bawak aku tapi die lak yang tak beli2 lagi.

"..Wei, ko bia betol? Nak buke kat kelas dengan tu je ke..? Beli la nasik..Heheh.." Aku bertanya kepada beliau, namun beliau masih nanar.

"..Aku tak tau nak makan ape la wei. Huu...Aku tanak makan nasik, kat dalam kelas nanti cane.." Beliau dah tak tau nak buat ape.

Dalam masa melihat2 juadah di Bazar, dah 2 setengah kali dah kitorang tawaf. Hahahaha... Masuk tawaf ketiga, baru la beliau memutuskan untuk membeli Roti John jugak. Kendian, baru la kami membawa haluan masing-masing.

















"..Wah,lagi 4 kali tawaf cukup 7 kali, dah boleh pegi haji kan..?.." kataku.
Cik Kuna : Arini ingat nak masak je la...heheh

8 comments:

EN.ROBOT said...

kat bazaar ramadhan tmpat aku ade org jual mercun papan yg kecik tu,.~
taun lepas la.. nk gak cari yg jual meriam buluh.,,.tp xjumpe plak.,.~

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

En. Botbot,

kalu enko nk meriam buluh,ade kt kmpung aku.mmg retro beb..hehe..guna kabat lagi..huhuhu...

meriam pn ade gak,jiran aku,beliau seorang wanita.hahaah...

Cik Mawar said...

huhuhaaaa. org bandar mmg suka menawaf kot kuna..
haku nie balik rumah
hari2 dok bersilat sajo kek dapur
muahahahazz..
nak tawaf2 dok dan dan agi..
alahai..
kuna aku tunggu ko balik
kita tawaf sesama
kekekee..

Unknown said...

jahatnya..mula2 rm2=5..pastu rm2=6..

aku tak suke pegi bazar atau pasar malam.tak suke bersesak2.kalau nak pegi pon, time tak ramai orang.

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

oit...lu nak beli juadah ke lu nak skodeng...?

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

Haah Cik Mawar Sejati,

org kt sini mmg suke menawaf kot,byk pilihan.yg cuci mate pun ade gak.hahah..cis,kurang pahala pose..ekeke

tu la naDDy,

mmg tak patot kan.Erk..??dh tu bile nye g bazar?kul 7.30 ke?time tu sure tak rmai org..ehee.

oit p.e.n.t.o.i,

hahaha..gua beli a.k.a usha je.skodeng tak smpat.lemas! hahaha..

cik 301 said...

huhu cian kan aku... n cian ko ngan tim tak pasal2 kena ikut aku tawaf... ari ni nk ikut aku tawaf tak.. hehehe...
semalam aku buka kuih 2 ketul je beb... nasi aku makan masa sahur.. hehe

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

Cik 301,

heheh..takpe..eksesais at the same time..hahaha..
arini nk tawaf mane lak?heheh