|PemFolow Kelip-Kelip|

Tuesday, May 24, 2011

hikayat 173 - Auditor Oh Auditor...... T__T


Semalam dan hari ni, ade audit di ofis aku. Korang suke kene audit..? AKu pon suke sebab bole order makan..Ahahahah..Bangang sape yang suke kene audit..??! Aku yang tak de kene mengena lansung pun pasal ni, tetibe terbabit la sekali..

Audit ni sebenarnye adalah dalam bahasa kasarnye ialah MENCARI KESALAHAN. Tu la keje diorang. Ade je yang tak kene pada pandangan mata mereka. Itu tak cukup, ini yang kurang. Sini tak complete, sana tak setel.. Dan tugas mereka adalah mengCEK dokumen-dokumen yang berkenaan sama ada menepati cita rasa (sesedap rasa diorg jeee~~!!) diorang, sedap pada pandangan mata diorang, so bole bagi full mark. Yayy..dapat A!! Ok,aku tipu. Mane ade bagi A, B sume bagai...

Pastu lak, kalau tak kene ngan mata diorang, tak suke, tak sedap mata memandang..Heh, nahas la ko..Dapat la NCR..NCR ni kalau ikot istilah kasar aku ni kire macam DENDA la..Korang buat salah kan..So kene la denda.. Ape denda nye..? AKu nak terangkan lagi pon tak berapa pandai, tapi Auditor-auditor ni akan bagi macam notification the above matters are no completed according to the Standards, then you have to fix the problems/matter within a month giving ,and whatsonot..

Tapi,tapi tapi.…Nazmi bole setelkan semua!! Haahahah…Lawak nazmi!! TEtapi, ade baiknye Auditor ni.. Salah satunye, kite akan tau kesalahan yang kite buat. So, lepas dapat NCR tu kite akan improve skill, quality dan mutu keunggulan (tipu jee!!) dalam kerja kite seharian. And Auditor ni pulak bukan la nak sangat bagi NCR tu, just nak tolong kite supaya kita improve. See…? Good kan…? DIorang baek sebenarnye…T__T. SEbab tolomm kite baiki salah kite, so lepas ni hasil nye pasti la lebih baik lagi..

Dan teori aku lagi untuk Audit ni adalah, Sesi-menuding-jari-kepada-kamu-kamu-dan-kamu..!! Yang ni memang aku nampak sangat ketara. Yang Si A ni dah buat salah, tanak ngaku salah, kamu yang buat sebenarnye! Di tuding nye kat Si B. Si B tak puas ati, tuding kat Si C pulak,sebab die cakap dari die kene sensorang, baik die pun mensalahkan oramm lain okey. Wah, suke giteww~~…. Si C ni mengamuk la cakap ni bukan keje die, tade kene mengena, so tuding pulak kat Si D. Yang Si D ni pulak adalah seorang kuli + pencacai, dan beliau tiada kene mengena pun dengan Subjek Audit mengAudit nih…Beliau pun jawab dengan lemah lagi naif “..Saya ni cume key in data je. Tukang order makan, tukang potostate, tukang telefon, tukang panggil orang, tukang set up meeting room, tukang kene arah pon ye jugak, Pon kene jugak ke..??..”

Natijahnye, sesiape pon yang terlibat secara lansung ataupon tidak, fikir satu je la. Kita bekerja dalam satu organisasi. Be Profesional. Kalau ko tak tau sekalipun, bodoww lemau sangat, TANYA la…Kan kalau Tanya tu tak la sesat. Ye dak..? Ini tidak, dah la tak menanya, pastu die buat tak tau. Bile dah taimeee nak audit baru nak ternganga cari lobang mane. Err..Maksudnye, dah nak berak baru nak gali lobang..!!

Pastu pulak, jenis perangai bingai nak salahkan orang lain, lagi tak nak mengaku salah sendiri. Dah la salah, tak nak mengaku, pastu tunjuk kat orang lain. Orang puteh cakap ‘Pin Point’. Memang kejadahan la macam tu….

Usai sudah sesi odit mengOdit ni.. Dan kesan dari Odit ni, dapat la NCR seketul dua. Improve la harapnye lepas ni. Jangan main lepas tangan je. And oww, satu lagi belom usai adalah sesi kene panggil dengan bosh…! T__T .. of coz la aku pun terlibat sekali. Haihhh…..

Note : Si D tu adelah aku lahh…. Sobbb..sobbbb… sabar jelah nyahhh…


regards,

kakuna


8 comments:

Anonymous said...

hahaha
aku rasa nak simpati dengan ko

ayat ko blh buat 50 org menangis sekaligus

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

isk..isk..kapten, time kasih simpati ngn aku..tp mcm tak lawak la ayat aku leh buat 50org sekaligus nangis...ko perli ek...?? ceh...kejadahan..hahaahah..

note : aku tiru ko! taip dlm word dlu baru copy + paste sbb slalu ilang je..bodoww!!!
thanks for the tips! ;)

Azalina M.Salleh said...

hahaha lawak la kamu kuna.. aku ingat baru nk apply jd AUDITOR.. tp kamu dah kata camtu aku tak berani la.. takut nnti hilang kawan..kawkawkaw

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

Cik Aza - haihhh.....bak kate aku la..TAKDE KIMIA dengan auditor ni.hahahaah...... ;p.. tp klw kamu nk jadi auditor, mesti auditor paling comel.hahahaah.. ;p

Azalina M.Salleh said...

hahaha paling comel yea..kihkih

Daddylicious said...

aku tulis main belasah jer kalau hilang tuliis lagi laa...

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

Aza - hehehe..tp musti org tkot ngn wajah garang tu.hohoho....

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

dadyzkool - huu..same la..tp kali ni aku nk gune pendekatan lain. gune words dlu then baru transfer..hohooo....kapten buat camtu..ekekek.. ;p