|PemFolow Kelip-Kelip|

Tuesday, September 15, 2009

hikayat 26 - Back To MemoryLane..

Lokasi : Sekolah Menengah Kebangsaan
Tengkatan : 3 KMT 2, Tahun 2000
Masa : 10.20 pagi [time rehat ni..]
Suasana : Hiruk Pikuk + Lintang Pukang..!! [apekah..??]


"..Hey,bakpo nok lari tu? Mari sini!!.." Beliau berlari2 setempat sambil menjerit jerit dalam loghat kelantan beliau.. Suasana memang hiruk pikuk. Di tambah pula dengan murid-murid yang keluar kelas untuk ke kantin mencekik! Mihun sup di kantin sudah terbayang di mata dan di minda..! Ape yang cekgu ajar di dalam kelas tadi sikit pun tak lekat dalam neuron saraf otak mereka-mereka, termasuk aku.

Aku masih menunggu rakan sekelas aku untuk ke kantin, terlebih rajen budok ni, nak padam papan hitam tu kunun,sebab jantan kegilaan beliau baru je melalui kelas kami. Nak tunjuk la tuh..! Cett..!

"..Weh lari..! Lari..! Bewok datang..! Bewok datang..!.." Terdengar jeritan murid-murid nakal di luar kelas,semuanya dalam 5 - 6 orang,berlari laju macam Watson Nyambek!! Bagai di kejar oleh babi tunggal lagaknye..!

Aku tersentap! Bewok??? "..Abes ar budak-budak ni.. Bewok datang dah.. Jap lagi makan la penampor sedas dua dengan Bewok.." Aku bermonolog sendirian.

Minah sekor tu tak siap lagi. Bingai..! Kang kantin takde tempat nak mencekik! Baru aku berpaling nak mengSound, tiba-tiba beliau muncul!

"..Asal wei..Nape..??.." Tanya beliau agak curious.

"..Bewok datang,kantoi nak ponteng la tu ikut paya belakang,tak pun isap rokok..Wei,cepat la! Aku lapor ni.,kang mihun sup abes.." Aku menerangkan kepada beliau.

Kami ke kantin,masa rehat dah nak abis,kang tengah aku mencekik mihun sup tu,loceng lak bunyik. Potong stim btol..!

******************************************

Bewok a.k.a Biawak.. Siapa beliau..? Baiklah, beliau adalah seorang guru a.k.a Cekgu kat sekolah aku. Aku tak pasti nape murid-murid ni panggil Bewok kat die, kesian dowh..!! Sebelum aku masuk sekolah tu lagi, dah tegar telinga mendengar gelaran tersebut, terkentot-kentot mereka menahan ketawa bercerita asal usul gelaran tersebut. Dasyat masyarakat mase tuh..! Tahun 2000,tapi budak-budak perangai dah macam setan..! Cekgu pun di gelar macam tu..!

Mase mula-mula menjejaki sekolah tersebut, terdengar juga suara sumbang-mahram bercerita pasal Cekgu tersebut. Malah, kakak aku juga yakni bekas murid di sekolah tersebut juga pernah bercerita kepada aku.Alkisah beliau di gelar begitu, mengapa, kenapa, apakah...Kamu teruja nak tahu?? Tak payah!! Bikin muntah saja..!!

Baiklah. Aku ceritakan....

Lokasi : Sama seperti di atas.
Tengkatan : 3 S 7, Tahun 1997

Kisah bermula di dalam kelas matapelajaran Matematik. Ujang [gelaran je,beliau tak mahu identiti di dedahkan..] merupakan seorang pelajar di Tingkatan 3 S 7. Kire kelas hujung-hujung la ni.. Kelas yang terkenal dengan kenakalan dan kegengsteran murid-murid. Guru matapelajaran Matematik Cekgu Az*** akan tiba, tapi Ujang tak senang duduk. Beliau masih belom menyiapkan homework yang di berikan.

"..Semua Bangun..Assalamualaikum Cekgu.." Samad [juga bkn identiti sebenar] selaku ketua kelas mengucapkan salam. Di ikuti dengan semua murid di dalam kelas,tapi dengan lemah lagi tak bermaya. Bese la, subjek Matematik memang kurang di gemari.

"..Waalaikumsalam..Duduk.." Cikgu Az*** menjawab dalam loghat kelantan beliau.

"..Hoh, Samad, mu kutip buku latihe hok kemaring dulu tu,sapo dio hok tetinggal,tok siap,bediri.." Beliau pantas memberi arahan.

Samad menjalankan tugas. Ujang lantas berdiri,mengaku kesilapan beliau. Cekgu Az*** pergi ke tempat beliau.

"..Hoh,Uje,awok sokmo tok siap krijo,bakpo? Mudoh ja..Heh,acu ghoyat ke sayo,bakpo..?.." Cekgu Az*** bertanya kepada Ujang. Murid yang lain membatukan diri,tak berani gamaknye nak menyampuk.

Ujang tunduk. Takot untuk bertentang mata dengan Cekgu berkenaan. Ini kerana,Cekgu berkenaan agak terkenal juga dengan penampar terbang beliau, juga dengan pemadam papan hitam terbang..!! Dalam memusing-musing kepala beliau hendak mencari alasan, beliau terlihat sesuatu. Cikgu Az*** tak Zip seluar beliau..!! Kemudian, sambil berdiri di depan Ujang, Cekgu tersebut masih mampu mengorek telinga,mengorek hidung,dan segala lubang-lubang dan celahan yang ade,gatal barangkali, lalu menCIUM hasil tersebut..!!

"..Oloh,nate bewok ni..!!.." Spontan Ujang bersuara! Agak kuat! Murid yang lain terpinga! Tersentap!

".. Gapo..?? Sayo tok dengar..!?.." Cekgu Az*** terhenti dari lamunan,terhenti dari kerja-kerja mengorek akibat jeritan Ujang sebentar tadi.

"..Err,err..Sayo lupo nok bowok la Cekgu,tetingga di ghumoh.." Ujang mengkaber line! Murid yang lain pun same diam! Ade sesetengah yang ternampak jugak perbuatan Cekgu mereka..

".. Hoh..Lupo sokmo. Gapo hok awok ingat?? Rokok dok dale palohotok sokmo la tuh. Doh, pegi dok luar sapa abih maso.!!.." Cekgu Az*** memberi arahan..

Ujang pantas keluar! Beliau sanggup keluar dari duduk di dalam kelas tersebut..! Beliau terasa loya,nak muntah..!! "..Pengotor la..!!.." Ujang merengus..!

*********************************************

"..Uje,bakpo mu? Muko pucat lesi aku tengok sakni.." Ali,rakan sekelas Ujang bertanya seraya Cekgu Az*** menamatkan sesi pembelajaran.

"..Oloh,baso n*** Bewok! Pengotor mu tahu? Mu tok kabar ko,dio dok korek tlingo,idong abih pahtu dok siung-siung! Sluar pung tok zip..Tobak aku..!.." Ujang mengexplen kepada rakan beliau..

Maka,dengan itulah beliau di gelar Cekgu Bewok. Aku tak pernah terfikir nak panggil beliau begitu, tapi mase zaman jahiliah persekolahan, aku mungkin terdorong berbuat demikian atas sebab-sebab dan alasan yang kritikal..!

Buat Cekgu Az***,sempena hari raya bakal menjelma ni,dulu saye dah mintak maaf mase dah abis skolah,so sekarang nak mintak maaf lagi sekali la,kerana membangkitkan memori lama. Ampun..!!








Note : Cerita di ubah mengikut kesesuaian masa dan tragedi. Identiti di sorok bagi mengelakkan pembuat acara menanggung keMaluan. Penggunaan bahasa yang agak sanksrit a.k.a sensor adalah mengikut masa kejadian.
Cik Kuna Kunang : Memang terlalu banyak memori dan kenangan di sekolah ni...Setuju tak Cik Mawar..?? hehehe....

2 comments:

Cik Mawar said...

muahhaahahahzzzz...
aku geli dia sebab tak tahan bau.. n manyak mulu..
bab korek mengorek tu
nauzubillah.. seriau aku
tapi bini dia cunnnnnnnnnn ooooooooo..
agak2 bini dia okek ko @ ko ha kuna
pelik2.. confius.. hauhauhahaa

kAkUnA_tHe KeLip KeLiP said...

Cik Mawar - Miahahaahahaahaahah..aku tulun smbung ketawa ko..hehehe..
tau tak mengapa,aku pn takle blah gak ngn die.hehe..adoii...giler kelakar!heheh.
erk..btok tu!bini die lawo kan..hehe..ok ke KO aku tak tau,elok ja org dok pggil bewok bewok pung,rilex ja..hahahaahah...
LUCU!!!